خرید پرینتر سوزنی

 کاربرد پرینتر های سوزنی و تفاوت آن با سایر پرینتر ها

پرینتر سوزنی یکی از قدیمی‌ترین و پرکاربرد ترین چاپگر ها است. در این مقاله به شما می‌گوییم که پرینتر سوزنی چیست و چگونه کار می‌کند و چه کاربردهایی دارد.


 


پرینتر سوزنی چیست؟

طراحی پرینتر سوزنی بسیار ساده و قدیمی است و از گذشته تا کنون در ادارات و بانک ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. پرینتر سوزنی نوعی از چاپگر است که با سرعت بالا برای چاپ متون و کارکترها کاربرد دارد. پرینتر سوزنی در دو نوع تک رنگ و رنگی موجود است که نوع تک رنگ آن متداول تر است. اساس کار پرینتر سوزنی به این ترتیب است که چاپ نوشته ها توسط فشار مجموعه‌ای از سوزن ها بر روی نوار مخصوص به نام ریبون که آغشته به جوهر است انجام می‌شود. در واقع سوزن ها نوار را به کاغذ فشار می‌دهند و اثر جوهری که بر روی کاغذ فشرده شده است، حروف و کاراکترها را تشکیل می‌دهد.


پرینتر سوزنی


 


پرینتر سوزنی چگونه کار می‌کند؟

در این نوع پرینتر چاپ به صورت سطر به سطر انجام می‌شود، به این صورت که با استفاده از غلطک‌های داخل پرینتر کاغذ در مقابل هد پرینتر قرار داده می‌شود. پس از اینکه سنسورهای دستگاه وجود کاغذ در موقعیت مخصوص را تشخیص دادند، سوزن های موجود روی هد با استفاده از میدان مغناطیسی تولید شده توسط سولنویید، به نوار جوهر خشک (مشابه کاربن) برخورد می‌کند و اینکار موجب برخورد رنگ بر روی کاغذ می‌شود. بعد از تکمیل یک سطر کاغذ کمی حرکت می‌کند و سطر بعد چاپ می‌شود؛ با تکرار این عمل در نهایت فرآیند چاپ انجام می‌شود.


 


قطعات مهم در پرینترهای سوزنی و کاربرد آنها

هد و سوزن ها

هد پرینترهای سوزنی از 9 الی 24 سوزن تشکیل شده است. هرچه تراکم سوزن‌ها در قسمت هد چاپگر سوزنی بیشتر باشد کیفیت و وضوح چاپ بالاتر است. در پشت هر سوزن یک سیم پیچ کوچک وجود دارد که توسط یک پالس الکتریکی به هرکدام از آنها فرمان داده میشود که سوزن را به جلو حرکت دهند؛ بعد از برخورد سوزن به نوار رنگی، پالس قطع می‌شود و سوزن توسط فنر به عقب برمی‌گردد.


سنسورهای کاغذ

در هر پرینتر سوزنی چندین سنسور وجود دارد که بروز مشکل در عملکرد هریک از آنها روند چاپ را با مشکل روبرو می‌کند. غالبا وظیفه سنسورها در پرینترهای سوزنی تشخیص وجود کاغذ، تعیین موقعیت کاغذ و تشخیص نوع کاغذ است.


موتور حرکت دهنده کاغذ

موتوری است که با توجه به فرمان پرینتر کاغذ را توسط چرخدنده ها و غلطک های مربوطه به مقابل هد پرینتر حرکت می‌دهد و بعد از چاپ هر سطر کاغذ را برای چاپ سطر بعدی به جلو می‌راند.


برد الکترونیکی

در چاپگرهای سوزنی یک برد الکترونیکی کنترل کننده وجود دارد که این برد وظیفه هماهنگی و فرمان دادن به بخش های مختلف برای چاپ یک برگه را دارد. این برد اطلاعات لازم جهت چاپ را از ورودی پورت usb یا پورت سریال و موازی دریافت می‌کند و پس از پردازش به قسمت های مختلف دستگاه فرمان می‌دهد تا عملیات لازم برای چاپ یک برگه را انجام دهند.


به طور خلاصه برد الکترونیکی کنترل کننده بعد از دریافت اطلاعات ورودی آنها را پردازش می‌کند و پس از آن فرمان های لازم را به قسمت‌های مختلف از جمله هد، سنسورها، موتورهای الکتریکی و سایر اجزا می‌دهد و آنها را کنترل می‌کند .


برد الکترونیکی دیگری که در پرینترهای سوزنی وجود دارد، برد تغذیه است که ولتاژ ورودی برق شهر را به ولتاژ های مورد نیاز برای برد کنترلی، موتورها و سایر اجزا تبدیل می‌کند.


Comments